Hogyan került kapcsolatba az autó-motorsportokkal?
Sok fiúgyermekhez hasonlóan én is már régóta szeretem az autósportot, alapvetően a négykerék vonzott, ezen belül is a rali. Úgy alakult az életem és a baráti köröm, hogy fiatal korom óta raliversenyekre jártam. A 2000-es évek elejétől először csapattagként majd csapatvezetőként dolgoztam a legendás Szabó Gergőnek, majd később Turán Fricinek, aki a pályaversenyzés világából érkezett a raliba, és szintén hihetetlenül temperamentumos versenyző.
Akkoriban már versenyzőként is pályára lépett?
2003-ban Szabó Gergő mellett, csapattagként részt vettem a rali-világbajnokság (WRC) nyitófordulóján, a Monte-Carlo ralin egy Toyota Corolla WRC-vel, ami óriási élmény volt. 16 gyári támogatású WRC volt a versenyen, amikor Gergő 15. időt autózott egy gyorsaságin, akkor több gyári csapat képviselője meglátogatott minket. Fantasztikus volt látni, hogy milyen magas szintet képviselt a mezőny és nagy élmény volt a 2007-es Rally Russia is, ahol Szabó Gergővel Magyarország első pontját szereztük az Intercontinental Rally Challenge (IRC) sorozatban.
Közben 2004-ben Szabó Gergő navigátorával, Kerék Balázzsal teljesítettük a Mikulás ralit egy Subaru Legacyval, most pedig Balázzsal újra a rali első osztályában versenyzünk egy Ford Fiesta RC4-gyel, én navigálok neki. 2006-ban a másodosztályban is mentem egy teljes szezont Eran Friedman mellett egy Subaruval, 2007-ben Szabó László navigátora voltam egy Mitsubishivel, és óvatosan belekóstoltam a pályaversenyzésbe is a Mazda RX-8 Kupában.
Hogyan alakult ki ebből a Truck Race Promotion?
Üzleti szempontból 2013-ban indultunk el, amikor az OXXO Racing Team csapatfőnöke, Jobbágy Ákos meghívására részt vettem egy Kamion Európa-bajnoki futamon a Nürburgringen, ami gyakorlatilag a sportág Monacói Nagydíja. Négynapos, egészen hihetetlen fesztiválhangulat fogadott. Megfogott a kamionversenyzés, a csapatot már ismertem, mert a néhai Szobi Balázs igazi motorsport-őrült volt és raliban is megfordult. Ákos szintén ralizott, ez a sportág minden komoly versenyző pályafutásában szerepet kap.
Néhány barátommal és társammal eldöntöttük, hogy jó lenne elhozni hazánkba is ezt a rendezvényt. Ez két év alatt sikerült, 2015-ben 25 év után visszahoztuk a kamionsportot Magyarországra. A Hungaroring 1986-os létrejötte után három évig voltak már itt versenyek, többek között a legendás Krasznai János vezérletével. Elindult egy olyan időszak, amikor az autó-motorsport már nem csupán passzió volt, hanem üzleti oldalról is foglalkoztunk vele.
Milyen feladatok merültek fel egy ilyen rendezvény létrehozása alkalmával?
A Nemzetközi Automobil Szövetségnél, az FIA-nál is vissza kellett tenni Magyarországot a kamionsport térképére, lobbiznunk kellett, szakembert kellett delegálnunk a bizottságba, úgyhogy a kétéves átfutási idő viszonylag rövid volt. Felépítettünk egy nagyon sikeres rendezvényt, ami azért is érdekes, mert egy speciális üzleti szegmens érdekelt benne. Az autósport szerelmesei mellett a szállítmányozási és logisztikai üzletág képviselői is itt vannak és a sportesemény apropóján egy üzleti rendezvényt, egy logisztikai fórumot is szerveztünk a számukra.
A Truck Race Promotion manapság már nem csak a kamionverseny rendezésével foglalkozik, milyen egyéb tevékenységeik vannak?
A kamionverseny mellett megvizsgáltuk, hogy milyen helyzetben van a rali nemzetközi szinten, akkoriban pont visszaesés volt, de a sportág új lendületet kapott az R5-ös autók bevezetése révén. Viszonylag megfizethető áron, nagyon jó technikával lehetett versenyezni, ekkor merült fel, hogy elhozhatnánk a mezőnyt Magyarországra, hiszen itthon a ralinak mindig nagy közönsége volt.
A Truck Race Promotion megállapodott a Eurosport Eventsszel, 2019-ben csináltunk egy kandidáló versenyt és felélesztettük a régi Zemplén ralik nyomvonalát. Nyíregyháza révén találtunk egy olyan várost, ami nagyszerű házigazdája volt a versenynek, ezúton is köszönjük Dr. Kovács Ferenc polgármester úr és Dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár asszony segítségét. 2021-ben már harmadszor rendezzük meg a Rally Hungary versenyt, egyre erősebb a mezőny, nagyszerű pilótákkal és több tízezres nézőszámmal.
Emellett dolgoztunk a Blancpain GT-sorozat promóterével, a Stephane Ratel Organizationnel, más kategóriák promótereivel is tárgyaltunk, folyamatosan figyeljük, hogy milyen nemzetközi programokat érdemes elhozni Magyarországra. Ez rendkívül bonyolult helyzet, mert megfelelő helyszínre, anyagi lehetőségekre és időpontokra is szükség van.
Hogyan merült fel a Motorsport Talent Management megalapításának gondolata?
Az elmúlt években gyűjtött tudásunk és a koronavírus járvány együttes hatása az volt, hogy eldöntöttük, a rendezvények mellett több lábon kell állnunk. Az egyik ilyen láb a versenyzők menedzselése. Úgy gondoljuk, hogy már van ehhez tudásunk és kapcsolatrendszerünk, és úgy láttuk, hogy Magyarországon nagyon hiányzik a versenyzőknek az iránymutatás a karrierépítés terén. Nagyon sokszor ott vannak a szülők és a szándék, de nem tudják, hogy merre menjenek, közben nagyon sok pénzről van szó. Felmerült, hogy biztosan jól, jó helyen vagy jó időben költik-e ezt el. Ebben szeretnénk segíteni.
A labdarúgásban professzionális menedzsment cégek működnek, ott kialakult ennek a kultúrája, mindent a játékos, a versenyző mögé raknak. Ez ugyan teljesen más pálya, de szeretnénk hasonlóan dolgozni, és olyan hátteret biztosítani nagyon szigorú módszertannal kiválasztott versenyzőknek, hogy csak a nemzetközi szintű sikerekre koncentrálhassanak. A legfontosabb küldetésünk, hogy nemzetközi szinten sikeres versenyzőket menedzseljünk.
A sportág szeretete mellett Önnek mi a személyes célja a MOTAM megalapításával?
Úgy látom, hogy Magyarországon az emberek szeretik a technikai sportokat, de az autó-motorsport nincs a helyén. A közelmúltban történtek pozitív változások: a kormányzat már iparágként kezeli ezt a területet saját kormánybiztossal és fejlesztési ügynökséggel, és azt gondolom, hogy ez a munka akkor lesz eredményes, ha nemzetközi szinten sikeres sportolók kerülnek ki az országból. Mi ebben szeretnénk segíteni a saját eszközeinkkel, kapcsolatrendszerünkkel, tapasztalatunkkal, tudásunkkal. Nagyszerű dolog, ha fejlődik az infrastruktúra, az a hardver, mi pedig a szoftvert fejlesztjük. Ha ez sikerül és ehhez mi bármennyit hozzá tudunk tenni, annak személyesen nagyon fogok örülni.