A hétvégén elkezdődik Molnár Martin idei szezonja a brit Forma–4-es bajnokságban. A Virtuosi Racing versenyzője első magyarként szerepel a sorozatban, amelynek újoncként vág neki.

Molnár Martin pályafutása és a magyar autósport is mérföldkőhöz érkezik a hétvégén, amikor a Donington Parkban kezdetét veszi az idei brit Forma–4-es szezon, hiszen korábban soha nem szerepelt magyar versenyző brit FIA-sorozatban. A 15 esztendős sportoló a legendás pályán hivatalosan is megkezdi autóversenyzői pályafutását, és elindul a Forma–1 felé vezető úton.

A 10 fordulós idei szezon – ebből 8 fordulót a világ egyik legrangosabb túraautó-bajnoksága, a BTCC betétsorozataként teljesít a mezőny – első állomását a Donington Park rövidebb nyomvonalú, National pályáján rendezik. A 10 kanyarból álló, 3186 méter hosszú aszfaltcsíkkal Martin már korábban megbarátkozott.

„A Donington National az egyik kedvenc pályám, szeretem a vonalvezetését. Eléggé tempós, nincsenek rajta lassabb kanyarok, szóval előzni nem lesz egyszerű, amiből következik, hogy rendkívül fontos lesz az időmérő. A Grand Prix-pályán augusztusban több lesz majd az előzési lehetőség, és bár azon még nem vezettem, szintén élvezetesnek tűnik. A National nyomvonalon több tesztnapon is részt vettünk a csapattal, ezeken végig gyors voltam és az élmezőnyben végeztem, úgyhogy bizakodva várom az első versenyhétvégét.”

Martin egy ideje kint él csapata, a Virtuosi Racing központjának közelében, így volt ideje magába szívni a brit motorsport kultúrát.

„Igencsak más itt a légkör, mindent átjár a motorsport szeretete, és az emberek nemcsak szeretik, hanem értik is a versenyzést. Ez az első perctől fogva nagyon tetszett. A szezon előtti időszakban nagyon fontos volt megismerni a csapatot és összecsiszolódni a mérnökökkel, szerelőkkel. Rendszeresen ellátogattam a Virtuosi Racing központjába – amelytől csupán 7 percre lakom –, hiszen ez is a felkészülés részét képezi, illetve a csapategység szempontjából is elengedhetetlen az együtt töltött idő.”

„Mint minden versenysorozatban, itt is kulcs a versenymérnök és a pilóta közötti összhang, de a csapattársakkal és szerelőkkel is igyekszem jó kapcsolatot kialakítani. A pályán előbbiekkel persze nincs barátkozás, de azon kívül ez megváltozik, együtt szoktuk tölteni a szabadidőnket, együtt ebédelünk és hasonlók.”

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzőjének nemcsak a környezet és az autó, hanem a versenyhétvégék menetrendje is nagy változást jelent majd a gokarthoz képest.

„A gokartos versenyhétvégékhez képest az F4-es fordulók felépítése nagyon más. Mentálisan mindig a topon kell lenni, hiszen csupán két szabadedzés áll rendelkezésre az időmérő edzés előtt. A doningtoni hétvége ebből a szempontból még nehezebb, mert csütörtökön kezdődik, a péntek pedig nekünk, F4-es pilótáknak szünnap. De mindannyiunknak alkalmazkodni kell ehhez.”

„A mezőny nagyon erős, rendkívül kicsik a különbségek, ezért is lesz fontos az időmérő. Akadnak nálam jóval tapasztaltabb versenyzők, viszont újoncokból sincs hiány. A célom az első versenyhétvégén az, hogy az újoncértékelésben a legjobb ötben végezzek. Az összetettel kapcsolatban még nehezebb célokat megfogalmazni, de természetesen minél jobb helyezést szeretnék elérni, és akár dobogóra állni.”

„Azt is nagyon várom már, hogy végre versenyezhessek ezzel az autóval. Rajtpróbákat már csináltunk a teszteken, és előfordult, hogy az első vagy a második kanyarig versenyeztünk egy kicsit a csapattársakkal, de élesben azért más lesz. Itt, Doningtonban meg lehet csinálni, hogy kanyarokon keresztül csatázva, egymás mellett haladjon két autó, majd meglátjuk, hogy lesz-e erre példa.”

Amire pedig alighanem kevesen gondolnak, hogy Martinnak és társainak nemcsak az edzések és versenyek alatt kell egyben tartania az autót, hanem azon kívül is, hiszen minden alkalommal el kell vezetniük a paddockból a bokszutcába, majd vissza.

„A leginkább stresszes része a hétvégéknek az, amikor az ember az F4-es paddockból elmegy a bokszutcáig és fordítva, hiszen a garázsokban a BTCC-csapatok vannak. Pályafüggő, de az ilyen utak során adódhatnak szintkülönbségek, ilyen-olyan tereptárgyak, kábelek, gumiszőnyegek. Figyelni kell arra, hogy a padlólemez és az első szárny se sérüljön mondjuk egy csatornafedőn, vagy az ember ne égesse le a kuplungot” – mutatott rá a Virtuosi magyarja, hogy mennyire más világ az autóversenyzés a gokartozáshoz képest.

Az 1. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Csütörtök
11:40 – 12:25: 1. szabadedzés
15:55 – 16:40: 2. szabadedzés

Szombat
11:25 – 11:45: időmérő edzés
15:50 – 16:10: 1. futam

Vasárnap
10:25 – 10:45: 2. futam
14:45 – 15:05: 3. futam