Az Egyesült Királyságban építi a túraautós Rácz Geri pályafutását a Motorsport Talent Management. A tehetséges versenyző számára a brit MINI CHALLENGE közege és a tavalyi bajnokcsapat, az EXCELR8 Motorsport támogatása biztosítja a fejlődési lehetőséget, a színvonalas versenyrendezés, valamint a szakértő közönség pedig az inspirációt nyújtja a számára. Az idénynyitóra a MOTAM és a TRP Hungary csoport ügyvezetője, Őry Tamás is ellátogatott, a sportmenedzseri szemszög mellett promóterként is figyelte az eseményeket.

Milyen érzésekkel érkezett haza a Donington Parkból, a brit túraautó-bajnokság (BTCC) első fordulójáról?

Rendkívül inspiráló volt az egész közeg és a hétvége. Irigykedve figyelem az angol autó-motorsport kultúrát. Sportszakmailag az egész rendezvény kiváló volt, nagyon jó volt az időterv, pörgött a program, nagyon hozzáértő volt a közönség is. Öröm volt látni, hogy megtapsolják a versenyzőket, amikor vége van egy futamnak. Bár korábban is tudtam, hogy komoly versenysorozat, a BTCC felülmúlta a várakozásaimat.

Mi itt Közép-Kelet-Európában a WTCR hatása alatt vagyunk a személyes érintettségünk okán, de jelenleg innovatívabbnak tűnik ez a közeg. Bemutatták a hibrid technológiájú túraautókat, ez rendkívül sikeres volt és nagyon megbízhatóak voltak, talán egy műszaki hiba volt egész hétvégén. Nagyon jó az egész visszhangja és sporteseményként is rendkívül izgalmas: test-test elleni harc volt, végig küzdöttek egymással a versenyzők. Nézői szemmel nagyszerű volt.

A BTCC mellett az Ön számára a MINI CHALLENGE volt a legfontosabb műsorszám. Milyennek találta a márkakupát, amelyben Rácz Geri is versenyez?

Nagyon pozitív meglepetés volt számomra a MINI CHALLENGE is: a márkakupák esetében kétesélyes, hogy élet-halál harcot vívnak a pilóták vagy vonatoznak egymás után, itt a kettő között voltunk: rendkívül kemény, de sportszerű küzdelem zajlott a pályán nagyon nagy mezőnyben, közel 30 autóval. Nézői szemmel azt kell mondanom, rendkívül élvezetes volt. Ehhez hozzájárult a Donington Park a festői látványával, úgyhogy nagyon klassz hétvége volt.

Mi a véleménye Rácz Geri angliai bemutatkozásáról?

Óriási szintet lépett a pályafutásában: egy viszonylag szűk mezőnyből, egy gyengébb, majdnem utcai autóból ült át egy igazi versenyautóba, amelynek a teljesítménye lényegesen nagyobb, 275 lóerő. Rengeteg olyan tényező volt, ami változás az életében, kezdve attól, hogy a másik oldalon van a kormány, slick gumikat szerelnek az autóra, szekvenciális váltót használnak és sokkal agresszívabb az autó, mint az előző. Nem beszélve arról, hogy sokkal többen vannak a mezőnyben, mindezt idegen pályán, idegen nyelvi közegben, új csapattal és mérnökkel. Még egy felnőttnek is nagy kihívás, amikor egyszerre, ennyi változás van az életében.

A legpozitívabb élményem, hogy 16 éves létére nagyon jól kezelte a változásokat és az egész hétvégének volt egy fejlődési íve: az időmérő edzéstől kezdve fokozatosan tanult, a harmadik versenyen ugyanolyan szituációban már jobb döntést tudott hozni, mint az első versenyen. Maradéktalanul elégedett vagyok, úgy látom, hogy nagyon jó a közeg, amiben versenyez, nagyon együttműködők a csapattársai és az EXCELR8 Motorsport is egyértelműen profi. 

Sportmenedzserként milyennek látja a magyar versenyzők kilátásait a brit közegben?

Az Egyesült Királyság és konkrétan a BTCC programja olyan alternatíva lehet, amit érdemes megfontolni. Magyarországon és Közép-Európában az utánpótlás-sorozatok és a márkakupák kicsit kikoptak az utóbbi időben, illetve nagyon szűk mezőnnyel rendelkeznek, talán nem annyira izgalmas pályákon. Mindenképpen veszítettek a rangjukból, sokkal kisebb a merítési lehetőség.

Sportszakmailag nem kérdés, hogy a MINI Challenge jó irány. Azt sajnos tudomásul kell venni, hogy a brexitből adódóan van egy logisztikai probléma, amit kezelni kell és az árszint magasabb annál, ami itthon jellemző. Viszont, minden kategóriában megvan a lehetőség: Ginetta, MINI, Porsche Carrera Kupa, Formula-4, túraautók is vannak. Nagyszerű, hogy mindenhol erős a mezőny, olyan csapatok részvételével, mint a Toyota Gazoo Racing, a Hitech vagy a Carlin. Érezni a profi motorsport előszelét.

Rendezvényszervezőként és promóterként milyen tapasztalatokkal gazdagodott?

Megdöbbentő, hogy minden korosztályban megvan az érdeklődés és a fizetőképes kereslet az autó-motorsporttal kapcsolatos élmények iránt. Maga a rendezvény hibátlan volt. Nagyon nagy eltérés a magyar közeghez képest, hogy a rendezvény biztosítására körülbelül tizedannyit kell költeni, mint Magyarországon. Itthon óriási költségtétel, hogy borzasztóan nagyszámú rendező kell ahhoz, hogy jó irányba terelgessék az embereket. Erre Angliában nincs szükség.