Molnár Martin a legendás Donington Parkban áll rajthoz a brit Forma–4 soron következő fordulójában. A legutóbbi versenyhétvégén két összetett dobogós helyezést szerző, az újoncok pontversenyében élre álló pilóta nagy kihívás előtt áll, hiszen soha nem vezetett még ezen a nyomvonalon.

Molnár Martin a hétvégén visszatér oda, ahol áprilisban életében először állt rajthoz Forma–4-es versenyen. Az 1931-ben átadott, azóta Anglia és a világ egyik legismertebb versenypályájává váló Donington Parkban azonban ezúttal nem a National, hanem a Grand Prix-nyomvonalon csap össze a brit Forma–4 mezőnye, ami különösen nagy kihívás elé állítja a három kanyarral hosszabb vonalvezetésen a valóságban még soha nem vezető magyar pilótát.

A 16. születésnapját a verseny előtti szerdán ünneplő Martin számára a csütörtöki edzésnap – merthogy Doningtonban a péntek ezúttal is szünnap az F4-eseknek – ezért azzal telt, hogy ráérezzen a tavaszi fordulóból hiányzó kanyarokra. „Sikerült feltöltődni a rövidke szünet alatt, még a nagyszüleimnél is jártam vidéken, na és természetesen rengeteget edzettem, úgyhogy készen állok a hétvégére. Noha az első F4-es versenyemet itt teljesítettem, jelentősnek mondható a különbség, mivel ez a három kanyar a pálya három legnehezebb kanyarja. Természetesen sokat gyakoroltam a szimulátorban, de ráérezni ezeknek a kanyaroknak a trükkjeire csak a valóságban lehet. Hogy mást ne mondjak, a virtuális térben a sikánban nincs ott az a hurka alakú kerékvető, amin tökéletesen kell áthaladni, különben nem jön össze a jó köridő” – ecsetelte a nehézségeket Martin.

„A három kanyarból az első egy sikán, amelybe nagy tempóval érkezünk, majd kell fékezni, de nem szabad túllassítani az autót. Egy része kicsit szűk, magas a hurka kerékvető, amit el kell találni, szóval rá kell érezni erre a kanyarra. Utána a visszafordítóban lejtőn kell fékezni, a kanyarnak pedig két érintési pontja van, ami nyilván nehezebbé teszi. Figyelni kell, hogy hol érintsd a csúcspontot, majd mennyire fordulj. Aztán az utolsó ismét nehéz kanyar. A jobboldali kerekekkel a rázókövön kell fékezni, ahol nyilván kisebb a tapadás, így könnyebb blokkolni a kereket. A pálya itt is lejt, a kanyar beláthatatlan, és elég érdekes íve van. Nehéz belőni, hogy mikor forduljon az ember, majd a kijáraton nagy kormányszöggel kell kigyorsítani, és könnyen kipörög a belső kerék.”

Az újonc éllovas beszámolója alapján rögtön érthetőbbé válik, mekkora előnnyel indulnak azok, akiknek már van tapasztalata erről a helyszínről. A Virtuosi Racing magyarja a két szabadedzésen a 11. és 13. helyen zárt, ami mondhatni megfelel a várakozásoknak. „Az első két szektorban kicsi volt a különbség, jelentős hátrányt a harmadik szektorban szedtük össze. Nekem is javulnom kell szombatra és a beállításokon is változtatni fogunk, ilyen szempontból nem jön jól, hogy az időmérő lesz a következő pályára lépésünk, hiszen jó lenne kipróbálni a módosításokat. A szünnap ugyanakkor hasznos azt nézve, hogy több időnk van kielemezni a szabadedzéseket” – összegzett Martin.

Kordában tartott várakozások

Természetesen azok után, hogy Zandvoortban megszerezte a magyar autósport első dobogós helyezését FIA F4-es bajnokságban, majd Knockhillben újabb két összetett dobogós helyezést ért el – amiből az egyik egy 2. hely –, Martintól most sokan azt várhatják, hogy a folytatásban futószalagon szállítja ezeket az eredményeket. Ám mint arra Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coach-a és mentora rámutat, ezek túlzó elvárások lennének.

„Próbálunk nem irreális elvárásokat támasztani Martinnal szemben, miként ő is igyekszik reálisan látni a dolgokat. Zandvoort ahhoz hasonló kakukktojás volt az idei versenynaptárban, mint amilyen a Forma–1-ben Monaco szokott lenni, Knockhill pedig a legtöbb csapatnak nagyon messze van, így aztán nem tesztelnek rajta sokat, míg Doningtonnal kapcsolatban éppen ennek ellenkezője az igaz. Ezzel együtt jó érzésekkel várom ezt a hétvégét is, mert az egy dolog, hogy Knockhillben Martin kezdettől fogva gyors volt, és rengeteget gyakorolta a pályát szimulátoron, de azon a pályán nagyon jól kell érezni az autót, a kontrollnak és az érzetnek nagyon magas szintűnek kell lennie ahhoz, hogy ott valaki gyors legyen. A zandvoorti eredmény terhet vett le a válláról és plusz löketet adott, a magabiztosság mellett pedig az autó kezelésében lépett előre a legtöbbet, és úgy ment a határon, hogy egyszer sem csúszott ki a kavicságyba.”

„Ami a várakozásokat illeti, leginkább kíváncsi vagyok, hogy az elmúlt hetek tapasztalatai után hányadán állunk visszatérve a megszokott pályákra. Összességében mind a csapat, mind Martin tapasztalatából kiindulva nagyobb hátrányban leszünk, többet kell ledolgozni, viszont közben az erőviszonyok is folyamatosan változnak, különösen az újoncok között. Knockhillben Campbell-Pilling és Martin gyakorlatilag azonos tempót mentek, míg Yuanpu Cui lassabb volt. Érdekes lesz látni, hogy egy olyan helyszínen, ahol Cui tesztelt korábban a legtöbbet, hogyan változik mindez.”

Természetesen Martin versenyzői ösztöne azt mondja, hogy mindig minden versenyen a győzelem a cél, de azt a 16 esztendős pilóta is elfogadja, hogy reális elvárásokat kell támasztania magával szemben. „Sosem jó visszavenni az elvárásokból, én sem szeretem azt mondani, hogy reálisan nézve most nem a dobogó a célunk. Nem jó ilyet mondani azok után, hogy az elmúlt két hétvégén egyaránt dobogóra álltunk, de látni kell, hogy a riválisaink rengeteget teszteltek már itt, és a legtöbben velem ellentétben mentek már a Grand Prix-nyomvonalon” – mondta a tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.

Kiss Pál Tamás célkitűzésként összetettben a top 10-es eredményeket, az újoncok között pedig a győzelmet nevezte meg. „Az elmúlt futamok dobogóit a helyén kell kezelni, mert ezek nagyon kimagasló, extrém jó eredmények újoncként, ennyire erős mezőnyben. Amennyiben sikerül a legjobb tízben lennünk, természetesen minél előrébb, és az újoncok között az élen állnunk, azzal maximálisan elégedett leszek. És persze mindig azt kell nézni, hogy mi van az adott eredmény mögött. A legfontosabb, hogy a tempó meglegyen, az pedig megesik, hogy éppen nem úgy jön ki a lépés, nem sikerül összerakni jól a szektorokat vagy az ember balszerencsés.”

Ezen a hétvégén a brit F4 mezőnye a megszokottól ellentétben nem 3, hanem 4 futamot teljesít, hiszen itt pótolják a doningtoni szezonnyitón az eső miatt törölt versenyt.

A 8. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Szombat
11:25 – 11:45: időmérő edzés
14:50 – 15:10: 1. futam
18:30 – 18:50: 1. futam (első fordulóból elhalasztott)

Vasárnap
11:40 – 12:00: 2. futam
16:50 – 17:10: 3. futam